En skön helg

Hej fina! 
 
Ny vecka, nya tag. Dock så vill inte min envisa förkylning släppa taget ordentligt. Fortfarande dundersnorig och i vissa nysattacker känns det som att halva hjärnan ska komma ut. Den här helgen har bjudit på många ovanliga syner hemma hos oss :) Vi har egentligen enbart legat i soffan, kollat på filmer, ätit och druckit gott och slumrat till ibland. I lördagskväll kändes det som att jag höll på att utveckla liggsår, så då gick vi faktiskt ut och åt en bit mat runt hörnet. Ingen av oss hade varken ork eller lust att laga mat, så då räddade Sumpans bästa restaurang "Bra mat" oss med en varsin fantastiskt god fiskrätt. 
 
Ja det har verkligen varit en LUGN helg. Kroppen har varit allt annat än på topp och jag hoppas att den är påväg åt rätt håll nu även om jag har jobbat idag. 
 
Förra veckan blev det inte så mycket bloggande! På tisdagen var vi iväg och åt jullunch med Felix på hans skola. Eftersom han går i 9:an i år serverade dom årets jullunch och vi blev fint inbjudna att komma dit :) Ett litet lunchstopp mitt i arbetsdagen som var så himla trevlig. Han är så stor nu pojken... Det är så roligt att umgås ihop nu när man kan skratta och prata om saker på ett vuxet sätt. Han är så fin... så genuint ÄKTA och genomgod kille ♥ 
 
Söndagen var också en riktigt seg dag. Förutom att min förkylning vägrat släppa så började även Sebbe känna sig seg och trött... Vi kom i allafall ut en snabb sväng för att handla lite mat och fylla kyl/frys inför lite julbak osv. innan vi far ner till Småland. Vi ska även göra två matpajer till veckans uppesittarkväll hemma hos min familj! 
 
Så igårkväll så samlade vi lite kraft och satte igång med lite fix hemma! Jag som konstant har legat ner i 3 dygn tyckte det var rena fröjden att sysselsätta mig med något! Vi hade det så mysigt i köket... Lussebullar, julskinka (nr 3 i ordningen) och saffansskorpor. 
Jag gjorde saffranskringlor fyllda med massa smör och mandelmassa! Det var första gången jag bakade bullar sedan vi flyttade och i vår tidigare lägenhet hade vi gasugn vilket inte gjort mina senaste bakningar så bra som jag önskat dom! Därför var det extra skojsigt att baka igår och jag fick även inviga vår nya köksassistent som även den underlättade bakningen.
 
Sedan blev det en vända med saffransskorpor. Det var så enkelt att göra så jag funderar på att göra en sats till idag eller imorgon. Hembakat är en så rolig men enkel "gå-bort-present" och julklapp tycker jag. Jag hade i ett extra paket saffran (totalt 3 istället för 2 hehe) vilket gjorde mina lite mer röd/gula... och dom smakade fantastiskt! Dessa skall sedan ner i cellofan-påsar, dekoreras med lite julsnöre och därefter ges bort.
 
Lika barn, leka bäst. Jag och Sebbe är nog lika tokiga i julskinka båda två. Det här är vår tredje som vi griljerar i december månad hehe... Vi har kört Änglamarks ekologiska/krav-märkta skinka alla tre gångerna och varit nöjda varje gång... Sebbe kan dessutom receptet till senaps-griljeringen i huvudet numera :) jaja, det är bara jul och december en gång om året! 
Jag jobbar mån-ons den här veckan och faktiskt så känns det skönt. Det har varit en sådan stressig period i december så jag har dessa dagar till att få allt avslutat för det här året innan jag går hem på en skön ledighet! Och idag fick jag så otroligt mycket gjort och trots att jag var lite smått hängig imorse så var det lugnt & skönt på jobbet med bara någon enstaka kollega på plats klockan 7 när jag kom infarandes. 
 
Ikväll ska vi njuta av en god middag ihop jag och Sebbe! Sedan ska vi göra Rocky Road och kanske en extra vända skorpor. Som jag nämnt tidigare - jag bara njuter av att ha honom hemma :) Jag ler stort av bara tanken och vetskapen av att han är på plats där hemma när jag kommer hem! Jag har verkligen saknat honom den här hösten och jag tror jag är extra känslig för stunden också ♥
 
Läste i en annan gravid tjejs blogg i helgen (en tjej som är precis i samma vecka som mig) att hon var som en tickande bomb och var extra känslig under just vecka 24-25. Det var så skönt att läsa om någon annan som skrev just det! Hur man inte alls kan tackla små bagateller (som man vanligtvis kan hantera med lillfingret), utan de kan bli världens största grej på en handvändning. Att tappa en grej i golvet kan få en att gråta hutlöst i flera minuter :) Nu är det inte så varje dag, men ibland när det sker något så är tålamodet minst sagt MINIMALT. Därför känns det skönt att veta att man är något så när normal när man läser att andra upplever samma sak ;)
 
Inför julstök och bök så har vi det mesta under kontroll. Vi ska även försöka hinna med lite julklappsinslagning ikväll... vi har väl någon enstaka klapp kvar att införskaffa, annars så är alla köpta. 
 
All kärlek